Lexnova is specialist in onderwijsland en voert voor deze sector veel onderzoek uit: van onderzoek naar macrodoelmatigheid tot imago-onderzoek. In primair, voortgezet en hoger onderwijs.
In het onderwijs is sprake van een steeds wisselend opleidingsaanbod. Afstemming tussen opleidingsaanbod en vraag vanuit de markt wordt maatschappelijk gezien steeds relevanter. Onderwijsinstellingen streven voortdurend naar opleidingen met voldoende arbeidsmarktperspectief. Lexnova brengt de werkelijke opleidingsbehoeften voor u in kaart. Ook speelt concurrentie tussen onderwijsinstellingen een steeds grotere rol. Waarom kiest een scholier voor hogeschool A en niet voor B? Deze vraag raakt aan het imago en de positionering van de hogeschool. Lexnova voert onderzoek uit naar uw huidige imago en adviseert u over uw concurrentiestrategie.
Onze specialisaties zijn:
- Onderzoek naar het marktpotentieel van (nieuwe) opleidingen, bijvoorbeeld in het kader van de macrodoelmatigheidstoets
- Imago-, positionering- en naamsbekendheidsonderzoek, waaronder in het primair onderwijs
- Het doen van onderzoek in het kader van Leven Lang Ontwikkelen (LLO) waardoor nieuwe vormen van onderwijs kunnen worden toegevoegd die voor werknemers en werkgevers aantrekkelijk zijn.
- Kwaliteitsmetingen, bijvoorbeeld in de vorm van blok-, stage- en docentevaluaties
- Onderzoek naar uitval van (een specifieke groep) studenten binnen een opleiding
“Lexnova heeft ons professioneel en efficiënt door alle benodigde stappen geleid én daarbij ons volledig ontzorgd. Heel prettig was het contact en de afstemming, maar bovenal het meedenken over de optimale route. We zijn geen moment voor vervelende verrassingen komen te staan. Sterker, het onderzoekstraject leverde ons zelfs positieve verrassingen op. Zo kregen we ook veel informatie over het imago van de school én informatie die we ook voor enkele van onze andere scholen kunnen gebruiken. Wij kijken terug op een zeer geslaagde samenwerking.” (Quadraam, 26-02-2020, meer informatie over dit onderzoek)